KETUK TILU
21 Jan 1999 – Netherlands
21 Jan 1999 – Netherlands
Choreography | : | Gerard Mosterd |
Ass. Choreographer | : | Sandra Holtzappel |
Costumes | : | Jantine Kraayevel |
Light Design | : | Rob Van De Poel |
Stage Design | : | Rob van de Poel, Cees van Soelen |
Jaipongan Music | : | Drs.Gugum Gumbirah |
Jaipongan Singer | : | Euis Komariah & Jugala Orchestra |
Dalang | : | Ida Bagus Ngurah |
Light Organ | : | Rob Poel |
Premiere | : | January 21, 1999 |
Dancer 1999 | : | Eva Villanueva, Jeroen Mosselman, Adva Zakai, Wobine Bosch, Maria Ezpeleta, Pilar Murube, Gerard Mosterd, Lisa King, (Roberto On A-Kwie) |
Dancer 2002 | : | Eldridge Labinho, Ester Natzijl Haverlikova, Eldridge Labinho |
Performed in | : | Amsterdam, The Hague, Eindhoven, Rotterdam, Hannover |
Duration | : | Approx 3o Minutes |
CULTUURVER SCHILLEN KRIJGEN VORM IN DANS
Drie choreografen/dansers staan morgenavond in Theater Het Klein in Eindhoven. Het zijn Mylène Riou, Yusuf Daniëls en Gerard Mosterd. De drie werken apart maar zijn verenigd in ‘Hard Beat’. ‘Solo’ is een korte choreografie van Riou waarin zij haar visie geeft op een vrouw die op de kruising van een zeer ongewoon leven staat. Yusuf Daniëls komt met ‘Walking home’. een duet voor twee mannen, waarin hij pure beweging, licht en sound met elkaar tot een eenheid wil brengen.
‘Ketuk Tilu’ is een op (onder andere) Indonesische Jaipongan muziek geinspireerde choreografie van Mosterd. Introversie en extraversie wisselen elkaar hierin af, als een ontmoeting tussen oost en west in klank, kleur en beweging. Halina Witek, directeur van Het Klein, wil een podium bieden aan in Nederland woonachtige internationale professionele kunstenaars die vernieuwend bezig zijn. Zo komt Riou oorspronkelijk uit Frankrijk, Daniëls uit Amerika en Mosterd is als choreograaf/danser bezig met zijn Indisch/Nederlanderse achtergrond.
“Ik zou alle nieuwe verschijnselen in de kunst willen melden”, zegt Witek. “Ik voer een open beleid, mensen kunnen makkelijk met hun ideeën bij mij terecht” Het feit dat we met zoveel verschillende culturen samenleven, wil ik vormgeven in de kunst, legaliseren als het ware.”
De 41e Pasar Malam Besar op het Malieveld in Den Haag duurt nog tot en met zondag 27 juni. Naast de gebruikelijke stands met diverse Oosterse artikelen, de restaurantjes met Indische lekkernijen zijn er ook tal van muziek-en theateroptredens.
Daartoe behoren een vertolking van de toneelbewerking ‘Alles in de wind’ van PA. Daum en E. Breton de Nijs op donderdag 24 juni, een reading van het boek ‘Mevrouw mijn moeder’ van Yvonne Keuls door Willem Nijholt op,vrijdag 25 juni en een optreden van Endang Wijayati en de groep Toegoe op het slotgala komende zondag. De Interactieve Dansgroep Gerard Mosterd biedt op vrijdag 25 juni om 19.30 uur en zondag 27 juni om 19.00 uur in het Bintang Theater nog twee reprises van de dansvoorstelling’Ketuk Tilu’.
Choreograaf Gerard Mosterd geeft in deze dan’s vorm aan de vermenging van zijn Europese an Aziatische achtergronden. Hij is de zoon van een Hollandse vader en een Indische moeder. In zijn choreografie integreert hij moderne Westerse danstechnieken met elementen uit de soendanese dans en muziek, en vooral met de populaire dansmuziekstijl jaipongan.
Pasar Malam Besar Den Haag, t/m zo 27 juni 1999.
Op de cover van deze Pasarkrant en in onze advertenties hebt u ze waarschijnlijk al gezien, de dansers Eva Villanueva en Jeroen Mosselman van Interactieve Dansgroep Gerard Mosterd, in een pose uit de choreografie ‘Ketuk Tilu’ die driemaal geprogrammeerd is op de Pasar Malam Besar. De choreograaf Gerard Mosterd probeert in deze dans een integratie tussen zijn Europese en Aziatische achtergronden vorm te geven: hij is zoon van een Hollandse vader en Indische moeder. Een voornamelijk modern westers dansidioom met zichtbare invloeden uit Soendanese dans combineert hij met Soendanese muziek met name de jaipongan.
Jaipongan is een populaire dansmuziekstijl die zich tijdens het bewind van president Soekarno in de jaren zestig ontwikkelde in en rond de West-Javaanse stad Bandung. Soekarno verbood toentertijd het overnemen van westerse kunsten, zoals rock ‘n’ roll. Kunstenaars werden daardoor gedwongen terug te keren naar hun eigen culturele achtergrond als voedingsbodem voor nieuwe kunstvormen. Eén van de meest succesvolle resultaten daarvan was de jaipongan: sensuele, verleidelijke dans en muziek. Vandaag de dag wordt het genre in Soenda (West-Java) nog steeds beoefend, ook al is de ban op westerse muziek allang opgeheven. Anders dan bijvoorbeeld dangdut (of zelfs het veel oudere krontjong), wordt jaipongan niet op westerse instrumenten gespeeld, maar op gamelaninstrumenten zoals de trom, rebab (strijkinstrument), gongs en klankschalen. Het genre grijpt terug op een oudere dansen muziekvorm, genaamd ketuk tilu, waarin de ronggeng (danseres/zangeres) een belangrijke rol speelde.
Op de geluidsband van Ketuk Tilu zingt de Soendanese zangeres Euis Komariah. De openingsdans, Ketuk, wordt in stilte gedanst. De geluidsband laat voor de middelste dans, Wayang Kulit, een Balinese wayangvertelling horen. Het lichtontwerp van Rob van de Poel en Cees van Soelen maakt een belangrijk deel uit van de voorstelling. De kostuums zijn ontworpen door Jantine Kraayeveld. De dansers: Jeroen Mosselman, Eva Villanueva en Adva Zakai.
Gerard Mosterd (35) studeerde in 1985 af aan de Dansvakopleiding van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Hij maakte aansluitend carrière als danser bij internationale gezelschappen zoals London Festival Ballet Concordanse Paris, het Koninklijk Ballet van Vlaanderen en het Basel Ballet. Hij heeft diverse choreografieën op zijn naam staan. Ketuk Tilu is daar van de tweede die geselecteerd werd or het prestigieuze Internationale Choreografie Concours in Hannover.
‘Ketuk Tilu’ door Interactive Dansgroep Gerard Mosterd in het Bintang-Theater: zondag 20 juni om 19.00 uur, vrijdag 21 juni om 19.30 uur. en zondag 27 juni om 19.00 uur. Maandag 21 juni, 18.00 uur, Bibit-Theater. Pasarkrant Live: Esther Wils in gesprek met Gerard Mosterd over ‘Ketuk Tilu ‘.
GERARD MOSTERD
KETUK TILU (interactive and intercultural dance performance) (showcase 2)
LANTAREN/VENSTER (LANTAREN 2) • 17/12 • 20.00 H (15 MIN) • route 3
Gerard Mosterd danste, na voltooiing van zijn studie aan de Dansvakopleiding van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, bij buitenlandse gezelschappen zoals London Festival Ballet, Concordanse Paris en het Koninklijke Ballet van Vlaanderen. In 1994 werkte hill als choreografisch assistent en balletmeester voor het Ulmer Ballet. Sinds enkele jaren experimenteert hij zelf met choreografie. In zijn werken is zijn fascinatie voor niet-Westerse (theater-) culturen terug te vinden. Sinds kort werkt hij samen met Rob van de Poel, ontwerper van o.a. kleurlichtsystemen.
Choreograaf Gerard Mosterd probeert op persoonlijke wijze zijn eigen verschillen in Westerse en Oosterse achtergrond te integreren. Hij probeert zijn Nederlandse vader en Indische moeder terug te vinden en samen te brengen in deze denkbeeldige reis naar mysterieus, tropisch Azië door middel van beweging, licht en klank. De sensuele, polyritmische Jaiponqan muziek (het Indonesische antwoord op de Westerse rock ‘n roll) uit zuid west Java vormt de kleurrijke achterqrond voor drie dansers die re(zen door een land waar ze noolt geweest zijn.
Gerard Mosterd danced, after graduating from the Dance academy of the Royal Dutch Conservatory in The Hague, with companies like London Festival Ballet, Concordanse Paris and The Royal Ballet of Flanders. In 1994, he joined the Ulmer Ballet as choreographic assistant and ballet master. In the past few years, he has begun experimenting with choreography himself. His choreogaphies are influenced by his fascination with several nonWestern (theatre) cultures. The solo Mara opened up a new direction for him, very different from his previous work, and was extended by Ketuk Tilu and Game. Recently he has been collaborating closely with Rob van de Poel, inventor and developer of advanced fluid colour light systems for e.g the pop group Genesis.
Choreographer Gerard Mosterd tries, in his own personal way, to integrate the differences between his Western and Oriental background. He attempts to retrace his Dutch father and Indonesian mother and to bring them together in this imaginary voyage to mysterious, tropical Asia by use of movement, light and sound. The sensual, polyrhythmical JalponpAn music (the Indonesian answer to Western Rock and Roll) from southwest Java becomes the colourful background for three dancers who are travelling in a country they’ve never visited.
Choreography Gerard Mosterd
Music Drs. Gugum Gumbirah
Dalang Ida Baqus Nqurah
Singing Euis Komariah
Stage Design Rob van de Poel, Cees van Soelen
Costumes Jantine Kraayevel