Kantor Pos
Samenwerkingen
Sen Hea Ha | Artistiek Directeur / Choreograaf
Had een lange historische achtergrond van dans met de traditionele en hedendaagse Koreaanse dans die ze sinds haar vierde had bestudeerd, met de nadruk op rituele dansvormen en ceremoniële uitdrukkingen. Ze studeerde af aan de kunstafdeling van de Kyungsung Universiteit in Korea, en behaalde haar MA in Dance Ethnology aan de UCLA in 1996. En ze ontving ook haar MFA in Choreography &Performance aan de UCLA in 1998, waar ze werd bekroond met Graduate Student in Dance van de National Dance Association.
Als dansopvoeder heeft ze vele workshops gegeven, masterclasses koreaanse dans / cultuur in Amerika , Europa, en had ze een lezing positie in UCLA, verschillende universiteiten van Korea. Als performer en choreograaf heeft Sen Hea Ha op verschillende lokale en internationale locaties opgetreden. Ze heeft haar werk getoond op het Kaleidoscope Dance Festival in Los Angeles, LA Women Festival, LACE’s Twisted Spring Dance Series & in LaMaMa E.T.C Theatre in New York. Ze presenteerde haar eigen hedendaagse werk in Hammoniale in Hamburg en München, Duitsland. Ze is houder van de Alma Hawkins Award voor haar choreografiewerken. Aangezien Sen Hea Ha werd uitgenodigd in Wuppertal, Duitsland in 1997 om te studeren bij Pina Bausch, waar ze de kans kreeg om deel te nemen aan de workshop ant leerde Koreaanse dans aan het gezelschap.
Sen Hea Ha trad op in Peter Sellars’ operaproductie “Le Grand Macabre” in 1994 en “Oedipus Rex/Symphony of Psalms” in 1998. Sindsdien had Sen Hea Ha vele ontmoetingen met componist Gyorgy Ligeti en werd uitgebreid geproduceerd met Ligeti’s muziek, waaronder “Lux Aeterna”, “Resurrection”, “Requiem”, “Works for Piano Etudes”, “Ramification”, enz. In 1998 werd Sen Hea Ha uitgenodigd om te choreograferen en op te treden in Surakarta (Solo), Midden-Java en Makassar Dance Festival in Makassar, Indonesië. Haar ervaring met de levende sfeer, het dagelijkse sociale leven en de kunstwereld op Java (Indonesië) heeft haar gebracht bij het verkennen van vormen en danstechnieken van verschillende Indonesische etnische achtergronden en heeft samenwerkingswerken met Javaanse moderne en klassieke danskunstenaars.
In 2000 en 2001 maakte Sen Hea Ha “Labyrinth” met klassieke Javaanse dansers en trad op in Singapore en Berlijn. In 2004 en 2005, met jonge Javaanse dansers, creëert ze “Wahyu” uitgevoerd in Uijeongbu Music Festival en Modern Dance Festival in Korea, evenals deelname voor Singapore Arts Mart. Haar andere werken “Imperfection”, “Infinitâ” en “Bebrayan” uitgevoerd in Gedung Kesenian Jakarta (GKJ). Haar werk “Wahyu” werd getoond in Concertgebouw Brugge, België en “Infinitâ” toerde in 2007 naar Nederland, België en Oostenrijk, en “Infinita” toerde opnieuw naar Parijs in 2008. Sen Hea Ha was invited by Pina Bausch to perform her solo dance International Tanzfestival NRW 2008 Gala Concert, Dusseldorf, Germany. Sen Hea hopes to continue to work with Liegit’s Music in live.
Informatie
Concept, Artistic Director | : | Sen Hea Ha |
Choreography, Costume | : | Sen Hea Ha (in collaboration with dancers) |
Ass. Choreography | : | Cahwati |
Photography | : | Flendy |
Music | : | György Ligeti Etudes pour piano premier livre (1985) Etudes pour piano deuxieme livre (1988 – 1994) Etudes pour piano extrait du Troisieme livre (1995) Musica ricercata for piano |
Duration | : | 1 hour & 15 mins |
Dancers | : | Agus Margiyanto, Cahwati, Luluk Ari Prasetyo, Wahyu Bayu Prasetyan, Susilo & Sen Hea Ha |
Synopsis | : | Infinitâ means “no limit, continue, together”. Moving together, expressing a hope which to be aimed through the dance. Infinitâ is a searching process in togetherness, not only to find new expression but also more to search a process itself. Infinitâ tries to communicate Javanese and Korean Traditions through Europe music. To bridge between Java dance and Europe music. Harmonization is the most essential and valuable result. Individual expression is the result of the together process. Through Infinitâ we hope audience will be able to experience the spirit from Javanese great heritege and its dance expressions through Ligeti’s Music. |
Sen Hen Ha
“Muziek wordt beluisterd en visueel getoond door middel van dans. Het doel van Infinitâ is om geharmoniseerd te worden. György Ligeti, een vriend die me toestemming gaf om zijn muziek te visualiseren door middel van mijn dans. Het werd mijn levensproject. Ik danste “Piano Études” zoals hij wilde. En nu werk ik samen met Java-dansers, omdat er veel Java-traditieaspecten zijn die veel reageren op Ligeti’s muziek. Ligeti is een speciaal persoon in mijn leven, die me tot kunstenaar heeft gemaakt. Ik hoop een nieuwe dansexpressie te blijven creëren en een nieuw medium te vinden met al zijn muziek.”
Over Sen Hen Ha
…I could see Sen Hea Ha’s phenomenal gift, perfect techniques, and expressivity choreographic phantasy. She is one of the very few leading dancers and choreographers today. Based on perfect body control, her dance reaches a high degree of spirituality… I will put Sen Hea Ha’s production from my music top of all which I have seen. Her dance realizations on my music corresponded exactly with the idea and spirit of my pieces.”
…as if they have always been one: Ligeti’s music and Javanese dance… Not only an unbelievable poetry arises from the complicity between dance and music, she (Sen Hea Ha) also moves the usually secret message of Asian dance to a European audience’s conceivable and close nearness …
György Ligeti | Componist
De Roemeense componist György Ligeti werd in 1923 geboren in Tirnaveni. Hij studeerde bij Farkas, Veress en Jardanyi aan de Academie van Boedapest, waar hij in 1950 begon met lesgeven.
In deze periode volgde hij de heersende Kodaly- Bartok? stijl in zijn werken, terwijl hij ook meer avontuurlijke stukken schreef (bijvoorbeeld het Eerste Kwartet, 1954) die ongepubliceerd moesten blijven. In 1956 verliet Ligeti Hongarije voor Wenen en werkte een jaar in de elektronische muziekstudio in Keulen (1957). In 1961 werd hij internationaal bekend met Atmospheres, waar hij werkte met langzaam veranderende orkestrale clusters. Hij ontwikkelde de ‘cloud’-stijl in zijn Requiem (1965) en Lontano voor orkest (1967), terwijl hij een absurdistisch tweeluik schreef voor vocale solisten en ensemble: Aventures en Nouvelles Aventures (beide in 1966). Zijn succes als componist leidde tot onderwijsbenoemingen in Stockholm (1961-71), Stanford (1972) en Hamburg (sinds 1973).
Ligeti’s interesse in onbeweeglijke driften en mechanische processen is te zien in zijn Tweede Kwartet (1968) en Kamerconcert (1970), terwijl de orkestrale Melodien (1971) een wirwar van melodieën introduceert. De combinatie van deze karakteristieke elementen culmineerde in zijn surrealistische opera Le grand macabre (1978). Andere laatstgenoemde werken zijn Monument, Selbstportr?, Bewegung voor twee piano’s (1976), twee stukken voor klavecimbel (1978), twee Hongaarse studies voor koor (1983) en een boek over pianostudies (1985).
Deel 1
Cordes a vide
En suspens
For Irina
Der Zauberlehrling
Vertige
Fanfares
L’escalier du diable
Sostenuto-Misurato-Prestissimo
Allegro con spirito
Vivace, Capriccioso
Fém
Deel 2
Andante misurato e tranquillo
Touches bloquées
Autome à Varsovie
Entrelacs
Cantabile, molto legato
White on white
Arc-en-ciel (Piano & Sen hea solo)
Autome a Varsovi
TBS Dance Theater | Sen Hea Ha & Hedendaags Javaans Danstheater
TBS Dance Theatre is de eerste dansgroep die traditionele Javaanse expressies combineert met hedendaagse expressie in samenwerking met Sen Hea Ha als artistiek leider. Bestaan uit jonge getalenteerde artiesten; we behouden de geest en wijsheid van het erfgoed van de Javaanse voorouders, vooral gericht op traditionele dans. Ons proces en zijn inspanningen zijn om te blijven kijken naar ons erfgoed. Het kan worden bereikt door het creëren van nieuwe dansexpressie en het ontwikkelen van het proces van zoeken en leren van woordenschat van Java-traditie danstechnieken. Het creëren van een nieuwe dansvorm is een nieuwe manier om in de toekomst een sterke kunstcommunicatie op te bouwen. Nu wordt TBS Danstheater omgedoopt tot “Hedendaags Javaans Danstheater”.
Ballet Manila
Beschouwd als een balletgezelschap door de dansers, van de dansers en voor de dansers, behoren danstraining en -educatie tot de belangrijkste prioriteiten van de groep. De meeste van de huidige solisten en leden hebben uitsluitend een professionele training gehad bij BM, onder het toeziend oog van Macuja-Elizalde en balletmeester Osias Barroso, die het gezelschap hebben bijgebracht in de uiterst strenge Russische (Vaganova) methode van klassiek ballet.
Het gezelschap is gehuisvest in een privécomplex dat is uitgerust met drie oefenstudio’s, een muziekbibliotheek, een magazijn voor kostuums en uitrusting, woonruimten voor dansers en gastdocenten, evenals een verzameling balletboeken en video voor de permanente educatie van de dansers en studenten. Een volledig bemand kantoor zorgt voor de administratieve, logistieke en marketingbehoeften en voorziet in alle opleidings- en uitvoeringsbehoeften van de dansers.
Naast professionele training en reguliere masterclasses voor het gezelschap, geeft Ballet Manila ook zomerworkshops en het hele jaar door balletlessen voor jonge dansliefhebbers. Verdienstelijke studenten kunnen beurzen krijgen, terwijl degenen die zich uiteindelijk kwalificeren worden uitgenodigd om zich als professionals bij het bedrijf aan te sluiten.
Tot op heden is Ballet Manila het enige Filippijnse gezelschap dat in staat is om in elk concertseizoen een volledig klassiek repertoire op de planken te brengen. Regelmatig op het podium in de Aliw en Star Theaters zijn veelgeprezen, volledige uitvoeringen van Swan Lake, Don Quichot, The Nutcracker, Giselle, La Bayadere, Romeo and Juliet, Carmen, Le Corsaire en andere klassieke nietjes, evenals hedendaagse Filippijnse balletstukken van enkele van de meest vooraanstaande choreografen van het land.
Evenzo wint het aan populariteit en volgt Ballet Manila’s unieke band met Manila Broadcasting Company, de zeer succesvolle concertserie “Ballet and Ballads” – met de artistieke fusie van popsongs en klassieke dans, gratis aangeboden aan het publiek. Ondertussen worden parkgangers in Star City getrakteerd op gratis balletconcerten op weekendavonden, als onderdeel van de belofte van Ballet Manila om ballet dichter bij de harten van de massa te brengen.
Ballet Manila staat op een standvastige toewijding aan ballet en een collectief vertrouwen in de doelen en ambities van de groep.
Het streeft naar niets minder dan uitmuntendheid bij elke uitvoering en biedt niets minder dan dat.
Dit is Ballet Manila – je “Verhalenvertellers op de tenen”.
Russian Ballet
Alle jonge sterdansers zijn meesters in de virtuoze Vaganova-ballettechniek en ze dansen nu in Rusland, zijn van Russische afkomst of zijn vroeger gevestigd en opgeleid in eerdere Sovjetrepublieken die met de Russische Federatie waren geassocieerd. Sommigen dansen nog steeds in Rusland met de beroemde balletten van Mariinsky en Bolshoi; sommige zijn sterren in andere bedrijven.
Het Bolshoi Ballet, Marinsky Ballet en het Oekraïense Nationale Ballet zijn de hoekstenen voor klassiek balletdansen. Alle gezelschappen zijn gevestigd in Rusland waar de pareltjes van klassiek ballet – onder andere Zwanenmeer, Notenkraker, Don Quichot, Doornroosje – vandaan kwamen. Deze drie balletgezelschappen blijven de beste ter wereld.
Dancing to Czerny
Informatie
Featuring | : | Principal Dancers of The Bolshoi Ballet, Marinsky Ballet, and Ukranian National Ballet with Lisa Macuja-Elizalde and Ballet Manila |
Dancers | : | Couple-1 : Jurgita Dronina, Davit Galstyan Couple-2 : Yana Selina, Mikhail Lobukhin Couple-3 : Aleksander Zhembrovskyy, Viktoriya Ananyan Couple-4 : Maria Mishina, Dimitry Zagrebin Couple-5 : Isaeva Anastasia, Yury Mirov |
Performance | : | July 10, 2010 – 8:00 p.m. Aliw Theater, Pasay City, Manila, Philippines |
Production | : | Lisa Macuja-Elizalde and Ballet Manila in collaboration with Aleksander Zhembrovskyy and Gerard Mosterd of Kantorpos.nl the Netherlands are proud to present to you this extraordinary selection of today’s young stars of the Russian Ballet. |
Tickets | : | Tickets Available at all Ticketworld outlets, selected National Bookstore branches, Robinsons Department Store (Galleria, Malate, Festival Mall, Metro East, & Starmil Pampanga), and Ayala Center (Greenbelt 1 & Glorietta 1 Cinema Booth) and on Ticketworld website. Call (+63 2) 891-9999 for inquiries and reservations. |
Deel 1
DANCING TO CZERNY
Choreography Tony Fabella
Music Carl Czerny
Dance Lisa Macuja Elizalde and Ballet Manila
EVACUATION
Choreography Augustus F. Damian III
Music Mike Oldfield
(A Special Number from Ballet Philippines) Abridged version for the 2010 International Ballet Competition, Jackson, Missisippi, USA
Dance Candice Adea Silver Medalist, Senior Women’s Division
Dance Jean Marc Cordero Semi-Finalist
LA FILLE MAL GARDEE
Choreography Oleg Vinogradov
Music Ferdinand Hérold
Dance Marina Mishina Soloist, Bolshoi Ballet
Dance Dmitry Zagrebin Soloist, Bolshoi Ballet
ROMEO & JULIET BALCONY SCENE
Choreography Leonid Lavrovsky
Music Sergei Prokoviev
Dance Yana Selina Soloist, Mariinsky Ballet St. Petersburg
Dance Mikhail Lobukhin Principal Dancer, Bolshoi Theatre Ballet Company
SLEEPING BEAUTY PAS DE DEUX
Choreography Marius Petipa
Music Pjotr Illich Tchaikovsky
Dance Isaeva Anastasia Soloist, Jacobson’s Russian State Ballet
Dance Yury Mirov First Soloist, St. Petersburg Ballet Theatre
TWO PIECES FOR HET
Choreography Hans van Manen
Music Errki Sven Tuur, Arvo Part
Dance Viktoriya Ananyan Soloist, Perm Ballet, Russia
Soloist, Dutch National Ballet
Dance Alexander Zhembrovskyy St. Petersburg Classical Ballet Theatre
Soloist, Dutch National Ballet
LE CORSAIRE
Choreography Oleg Vinogradov
Music Riccardo Drigo
Dance Jurgita Dronina Principal Dancer, Swedish Royal Ballet
Principal Dancer, Dutch National Ballet
Dance David Galstyan School of National Ballet in Yerevan
Soloist, Ballet du Capitole de Toulouse
FLAMES OF PARIS
Choreography Alexei Ratmansky
Music Boris Asafyev
Dance Marina Mishina Soloist, Bolshoi Ballet
Dance Dmitry Zagrebin Soloist, Bolshoi Ballet
Deel 2
RECONFIGURED
Choreography Augustus F. Damian III
Music Von Magnet
Dance Ballet Manila
REBEL
Choreography Augustus F. Damian III
Music Aram Khatchaturian
Dance Lisa Macuja Elizalde and Rudy De Dios
GISELLE PAS DE DEUX
Choreography Mikhail Lavrovsky
Music Adolphe Adam
Dance Yana Selina Soloist, Mariinsky Ballet St. Petersburg
Dance Mikhail Lobukhin Principal Dancer, Bolshoi Theatre Ballet Company
WIE LANGE NOCH
Choreography Krzystof Pastor
Music Kurt Weill
Dance Viktoriya Ananyan Soloist, Perm Ballet, Russia
Soloist, Dutch National Ballet
Dance Alexander Zhembrovskyy Soloist, Dutch National Ballet
St. Petersburg Classical Ballet Theatre
THE BLACK SWAN PAS DE DEUX FROM SWAN LAKE
Choreography Petipa
Music Tchaikovsky
Dance Isaeva Anastasia Soloist, Jacobson’s Russian State Ballet
Dance Yury Mirov First Soloist, St. Petersburg Ballet Theatre
DON QUIXOTE PAS DE DEUX
Choreography Alexander Gorsky after Marius Petipa
Music Ludwig Minkus
Dance Jurgita Dronina Principal Dancer, Swedish Royal Ballet
Principal Dancer, Dutch National Ballet
Dance David Galstyan School of National Ballet in Yerevan
Soloist, Ballet du Capitole de Toulouse
Organisatie
Gerard Mosterd studeerde in 1985 af aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar hij les kreeg van verschillende academische dansdocenten zoals Benjamin Harkarvy, Marian Sarstädt, Robert Fisher en Linda Goss. Daarna gedanst bij het Royal Ballet of Landers onder leiding van voormalig Marinsky-ster Valery Panov en later Robert Denvers. Danste vijf seizoenen klassieke, neoklassieke en hedendaagse rollen bij London Festival Ballet/English National Ballet onder leiding van Peter Schaufuss en later Ivan Nagy. Gerard werd door de rangen gepromoveerd tot solist. Wereldwijd uitgevoerd in zalenproducties van gerenommeerde choreografen uit de klassieke, neoklassieke en moderne scene. Van Petipa tot Lindsay Kemp, Christopher Bruce, Mats Ek en verder. Danste in Makarova’s film over het Zwanenmeer uit 1988. Aangesloten Concordanse in Parijs geregisseerd door Francine Richard en later Basel Ballet onder Youri Vamos. Werkte uiteindelijk als solist en balletmeester/assistent-regisseur voor Ulmer Ballet in Duitsland voordat hij in 1996 terugkeerde naar Nederland om zich te concentreren op het organiseren en creëren van onafhankelijke, Euraziatisch geïnspireerde producties. Jaarlijks realiseert Gerard vernieuwende, interdisciplinaire producties en tours in Nederland en Azië. Met zijn bureau Kantor Pos concentreert hij zich op het faciliteren van de uitwisseling van Europees-Aziatische fysieke theaterinteractie. Zie ook: gerardmosterd.com.